Magnus
Har handel i hjärtat och fokus på stad och plats. Det är få personer detta stämmer så väl in på som Magnus Kroon. Från barnsben tog han klivet in i handeln genom farfar Everts matbutik i Skara. Att där få ta del av kunskap, erfarenhet och känsla för allt från kundmötet, kärleken till råvarorna och den ständiga viljan att utvecklas satte sannolikt, redan där, ramarna för handelns plats som en självklar del av livet.
Handelsbanan startade i Skara och tog vägen via egen ICA-butik, till bilförsäljare, cityledare och vd på Västergötlands Köpmannaförbund. Den ledde till Svensk Handel i Göteborg där han under många år hade rollen som utvecklingschef, innan han till slut än en gång tog steget ut som egen företagare.
Fascinationen för stads- och platsutveckling har alltid funnit där men tog ordentlig fart under ett antal studieresor till bland annat New York och Europa under början av 2000-talet. Detta samtidigt som man hemma i Sverige på allvar började fokusera på stadens, handelns och fastighetsägarnas roll i att tillsammans bygga platser för att locka till sig både besökare och invånare.
Få kan som Magnus omsätta statistik och siffror till inspirerande och självklara Case. Samtidigt har han också en förmåga att få åhörare, samarbetspartners och kunder att tänka utanför boxen och se nya, annorlunda och kloka lösningar.
Vill man, kan man också - mellan handeln i hjärtat och fokusen på stad och plats - klämma in en händig, ständigt renoverande, trebarnspappa som älskar havet och numer aldrig säger nej till en startbiljett i Göteborgsvarvet. Du får då en ganska så bra bild av vem Magnus Kroon är. Lägg sedan till ett dussin ostron, en tur med båten eller en runda på golfbanan och bilden blir nästintill komplett.