Tjänster

Utveckling av människor, företag, städer och platser.

Det här kan vi hjälpa till med

House of Kroon kan inte hjälpa dig med allt, men med en hel del. Företaget arbetar primärt med områdena handelsutveckling, stads & platsutveckling samt konjunktur och konsumtion. Inom dessa områden har företaget med Magnus Kroon i spetsen en gedigen erfarenhet och många års spännande projekt i ryggen.

Hos House of Kroon kan du beställa en inspirationsföreläsning, få hjälp att arrangera en workshop eller bara sitta ner över en kopp kaffe och resonera och bolla idéer. Vi kan guida dig i utvecklingen av ditt företag, din organisation, handelsplats eller kommun. Vår övertygelse om att kraften och möjligheterna i att förändra primärt ligger hos själva verksamheterna och de som arbetar där, de medansvariga. Men som i alla förändringsprocesser kan det alltid vara skönt med hjälp. När ett företag eller organisation kommit överens om en förändring och ska implementera denna kan House of Kroon finnas med som ett stöd i arbetet. Behöver du 1 timme, några veckor eller 3 år? Vi kan hjälpa dig med allt från att komma på en utvecklingsidé till själva genomförandeprocessen. Hur mycket eller lite stöd som behövs kommer vi oss fram till gemensamt.

Magnus är också en erkänt duktig talare som under otaliga föreläsningar inspirerat människor till att förstå både mekanismerna inom stads- och platsutveckling, de senaste handelstrenderna och handelns utveckling sett till konjunktur och ekonomi. Få kan som Magnus levandegöra siffror och inspirera åhörarna att förstå sammanhangen och de stora dragen inom handelsutveckling, trender och konjunktur.

Magnus genomför merparten av arbetet för House of Kroon på egen hand. Vid större uppdrag adderas dock ytterligare resurser. House of Kroon har ett brett nätverk av företag i sin närhet som arbetar med allt från kommunikation, arkitekttjänster och ekonomiutveckling. Vid workshops och likande uppdrag är det inte ovanligt att en lokal entreprenör anlitas för att säkerställa att den totala leveransen blir så bra som möjligt.


handelsutveckling

Det finns mycket som påverkar handelns utveckling. Trender, större omvärldsfenomen och konjunktur är några områden. Men viktigt är också väder, vind och människors känsla inför en vara, produkt eller konsumtionen som helhet. Det är relativt lätt att identifiera trender, men desto mer utmanande att ha timing i att möta upp med rätt erbjudande i rätt tid. Det handlar alltså om förståelse, timing och mod. Men också att vara snabb när det är rätt läge. Digitalisering och hållbarhet är t ex två viktiga områden som hängt med under de senaste åren men som kanske först nu verkligen slår igenom. Det utmanar företagen att fatta rätt beslut för att möta upp människornas nya sätt att konsumera och deras vilja att göra det mer hållbart. House of Kroon har stenkoll på allt detta och hjälper er i ert arbete att ta fram ett önskat framtidsläge och en bra plan för att ta sig dit.


stads- och platsutveckling

Sveriges regering har utsett ”Smart hållbar stadsutveckling” till ett av fem insatsområden för att stärka Sveriges internationella konkurrenskraft. Ett alldeles utmärkt beslut eftersom internationell turism är ett bra sätt att stärka den inhemska köpkraften, men också för att hjälpa svenska företag i jakten på kvalificerad kompetens. Utgångspunkten är naturligtvis att attraktiva platser påverkar människors beslut att vilja bo i eller besöka dem. För kommuner kan till exempel ett genomtänkt rollspel mellan olika handelsplatser vara nyckeln till att få människor att vilja bo där, flytta dit eller att besöka kommunen som turist. Olika platser har olika förutsättningar. Men de utgör samtidigt ett gemensamt erbjudande till människorna. House of Kroon har erfarenhet och förstår mekanismerna i stads- och platsutveckling och kan hjälpa din plats eller din kommun att få bästa möjliga utväxling.


konjunktur och konsumtion

Detaljhandeln har haft en obruten tillväxt de senaste 20 åren, vilket är historisk. Hur ser de kommande 20 åren ut? Detaljhandeln är i händerna på människornas självförtroende i den egna ekonomin. De senaste åren har präglats av en lånedriven konsumtion. 47 procent av Sveriges BNP utgörs av den privata konsumtionen där detaljhandelns andel är 32 procent. Var tredje krona av den privata konsumtionen landar alltså i detaljhandeln. Men 1970 var samma andel 47 procent. Mot bakgrund av detta, kanske är det läge för handelns företag att mer utvecklas till konsumtionsföretag med insikt om att den kommande tiden kommer att bli mer lönedriven? Hur möter ditt företag den situationen? Ta del av den senaste statistiken och handelssiffrorna när House of Kroon ger dig koll på historien bakåt, nuläget, prognoserna och trenderna framåt.